memetics + networkology = emergence

Márka-mémek az ego-hálókban

In alkalmazás on 2011/06/27 at 11:05

Régen a márkák a gyártmányokat jelölték, aztán a cégeket. Ma a fogyasztókat jelölik. A fogyasztók használják a márkákat a gyártók helyett. Saját identitásukat, egojukat építik fel a márkákból, paradox módon saját egyéniségüket fejezik ki önmaguk márkázásával.
Tehát a márkák megpróbálnak beépülni az ego-narratívába azok közé a mémek közé, amelyek az egót építik fel. A jó márka megtalája a helyét egy elképzelt közösség mémhálózatában. A közösség hitrendszerének középpontjában lévő mémekkel köti be magát a networkbe.

Memetikai szempontból a jó márka ugyanolyan – de egy kicsit más. Kicsit deviáns, kicsit eltérő, de még éppen mainstream, de még nem is, vagyis éppenhogy az. Jól egyensúlyoz ezen a határvonalon, és időben folyamatosan jól csinálja ezt az egyensúlyozást.

Az új, a mémkészlettől nagyon eltérő mémek általában nem tudnak gyorsan beépülni. Ezért is van, hogy az emberek idegenkednek az újtól. Vannak azonban azok, akik ezzel szembeni választásként az új elfogadásával, mint mémmel azonosulnak. Ők kívánják, akarják az újat, az állandóság utáni vágy tartalma náluk az újdonság állandósága. Ők mindig kisebbségben lesznek, de az új-elfogadásuk miatt számíthatnak a többség figyelmére. A márkákat általában a többség érdekli, de mindenképpen az egyre-többség, a növekedés. A többség számára viszont úgy érdemes prezentálni az új mémeket, mintha azok már ismertek lennének számukra.

A közösséghez tartozás kivánalma annyira fontos, hogyha ehhez kell egy márka, hát legyen az a középpontban. A márkaközösségek is csak közösségek – a végén minden az emberi kapcsolatokról szól, hiába van ott a márka. Ez a márkaközösség, mint fair deal. Nem rossz senkinek, sőt; éppúgy jó a fogyasztóknak, mint a márkáknak. Az “annyira bizonytalan minden” világban a márkád nyújtson biztonságot és állandóságot, ez a lényeg. Ezt pedig úgy tudja elérni, ha folyamatosan tartja magát az “ugyanolyan, de kicsit más” elvhez.