memetics + networkology = emergence

Védelem a mém-fertőzések ellen I.

In alkalmazás on 2011/05/19 at 01:17

Ha Te magad nem programozod önmagad, akkor biztos lehetsz benne, hogy más programoz Téged, vagy legalábbis meg fogja próbálni. Hogyan tudsz ellenállni a memetikai programozásnak?

A rossz hír az, hogy 100%-os biztonsággal nem tudsz ellenállni, egy igazán erős mém a legfelkészültebb agyakat is penetrálhatja, ki ne emlékezne arra, amikor a Dalai Lama nyomogatja az Angry Birdst.

De itt van néhány olyan alap technika, amit hasznos gyakorolni. Ezek az egyszerűbbek közül valók, de néha meglepően nehéz őket “gyakorolni”, a “napi gyakorlat” értelmében.

1) Ne tévézz – és általában is: vedd kontrol alá a mém-beviteled

Nem hiába hivják az angolszász országokban programozásnak a tv műsort! Sokan esnek abba a hibába, hogy nem figyelnek oda a memetikai diétájukra, pedig ez legalább olyan fontos, mint az étrended, sok esetben fontosabb. Nem jó megközelítés például azt gondolni, hogy bármit megnézhetsz, meghallgathatsz, megismerhetsz, és majd a “feldolgozás” folyamatában eldöntöd, megtartod-e, vagy nem. Hiszen már a “feldolgozást” is befolyásolja például az a mém, amit “majd” fel akarnál dolgozni. Hamarabb be tud épülni egy gondolat, mint gondolnád.

2) Check your Head

Érdemes néha egy-egy gondolatod mellett megállni, elidőzni, és végigvenni, honnan is hallottad, kitől, olvastad-e, hol, mikor… Ez jó alkalom hogy észrevedd, ha például egy fontos kérdésben csak az egyik oldalról gyűjtöttél érveket. Esetleg ilyenkor elbillent a memetikai diétád egy forrás irányába. Esetleg olyan új befolyásolók kerültek képbe, akikről “sosem gondoltad volna”, hogy valaha hallgatni fogsz rájuk. Ezek fontos pillanatok lehetnek, néha fájdalmas tanulságokkal. Túl sok a gondolatod ahhoz, hogy mindet tudd csekkolni. De ha legalább arra figyelsz, amit mondasz, ami kijön a szád kapuján, az már önmagában nagyon tanulságos.

3) Beszélgess “idegesítő” emberekkel

Ha valakivel kényelmetlen a beszélgetés, miközben a másik látszólag egy úriasszony/úriember, akkor gyakran előfordul, hogy a mémjeitek nem passzolnak. Keress ilyen embereket, beszélgess velük, és figyeld, hogy melyik mondatukra reagálsz élesebben. Ott van a mém elásva – mármint a Te fejedben valami, amihez – valószínűleg indokolatlanul – ragaszkodsz. Mint egy tükörben, megláthatod “idegesítő” segítségükkel a saját gondolkodásodban ezeket a memetikai leragadásokat, amiktől így most el fogsz tudni kezdeni eltávolodni.

(Folyt. köv. a nehezebb gyakorlatokkal, úgy mint mémelengedés, és egyszerű trükökkel, mint a Hüjegyerek módszer.)