memetics + networkology = emergence

Hányszor mondjam

In alapok on 2011/01/02 at 22:29

A rövid és általános válasz az, hogy sejtésem szerint legalább négyszer kell betenni a helyi kultúrába egy mémet ahhoz, hogy elterjedjen.

Ceteris paribus nyilván csak túlerő kérdése.

Szun Ce (Sun Wu), aki szigorú volt, hét az egyhez arányt jelölt meg A háború művészetében amúgy egyenlő feltételek esetén, amellyel egy materiális háború megnyerhető. Szerinte hatszoros túlerőt még általában visszaver a védő sereg. Az információs háborúban ez az arány drámaian csökken, mint sejtjük is, sokszor egyetlen említés is elégséges a megfelelő link megválasztásával.

Mémek betöréséhez sejtésem szerint elég már 3,5 : 1 átlagos arány, ennyiszer észlelve valamit általános szabály szerint megmaradhat. Egy észlelés általában kevés, ahhoz kell, hogy második észlelés létezhessen, és emlkeztessen az elsőre. A harmadikra általában felkapjuk a fejünket, bár gyakran csak a negyedikre.

Az Influencer című kiváló könyben social development mémterjesztések tapasztalatairól számolnak be a számos írók. A legfontosabb tanulság, hogy 3-4-szeres túlbiztosítás szükséges egy komplexebb mém átadásához. Az igazi social influencer 3-4-szeresen túlbiztosítja magát, ha el akar érni egy memetikai mérnöki célt, azaz egy komplexebb viselkedéssor átadását – befogadását egy közösségben.

Egyszerűbb mémek esetén az influencer hatás ezt az arányt 1:1-re csökkentheti, mint a mesében a csodafegyver. Ha Angelina Cloony a füledbe súg valamit, nyilván még az unokáidnak is meséled majd.

A hálózat, azaz az átadás módja sem elhanyagolható faktor, ha súgás egy képen történik a plakáton megint más a hatásmechanizmus.

Minősített eset a globális agyunk, parlamenti szleng szerint a “zintenet”, hiszen ha ott van “fent” valami, akkor valahogy könnyen felmászik, felugrik a személyes agyunkba is. Bármilyen kérdésre jó válasz ma már, hogy láttam a neten.

Aki pedig jól keres, az jól keres.

Sun_Tzu

A háború művészete

Influencer

Információs háború