memetics + networkology = emergence

A rajfilmarc-mém. Lehettél Te is karakter.

In esetek, tézisek on 2010/11/17 at 06:27

Miamém.

Utánzással terjedő főleg emberi magatartásforma. (Nem csak a jútyúbvideók!)

Ki kapta el ezt a mémet?

Ezt a mémet mindenki megmegkapta, aki felismerte magát a magatartást (ti. többen megváltoztatták rajzfilmarcra a profilképüket).

A jó (terjedékeny) mémek egy fajtájának nemcsak a tartalma, hanem a nyelve, formája, médiuma önmagában is jó mém. A klasszikus példa Rodney King megverése, ahol az akkoriban ritka privát videofelvétel a terjedést erősen megtolta.

Meggyőzési technikák

A rajzfilmarc-mém környezetében ott van rengeteg erős szövetséges, a fontosabb mém-horgok közül mindenképpen meghívja az élcsapat, a hős, a megmutatkozás mémjeit. A megváltoztatás mellet dönthet valaki, mert benne akar lenni abban a csapatban, aki ezt megteszi, aki ezzel, hogy megtesz valamit, már önkifejez, de (várhatólag) benne lesz egy csoportban is, tehát jó az egyensúly az individualizáció versus szocializáció tekintetben is. A rajfimhős is hős, sokan szeretnénk hősök lenni, a hős talán a legerősebb mítoszok (réges régi, valószínűleg genetikus mém-hálók) között van. Ráadásul a profilkép-csere egyfajta újjászületés, hősként…. ez nagyon gazdag!

Még horgok

A rajzfilmek világa egyszerű, a mi világunk bonyolult. Emiatt is sokkal jobb (legalább néhány napra) rajzfilmarccá válni. A rajzfilm sztorija általában átlátható, érthető, a logikája követhető. És a rajfilmek általában választ adnak a Legnagyobb Kérdésre: mi lesz a sztori vége? (Mi végre vagyunk itt a földön, stb). Nagyon erős cucc!

Aktív vs passzív hordozó

Mediatizált világunkban rengeteg szintje van az aktivitásnak amely alapvetően két részre oszlik, a mém utánzása illetve a mém beemelése a diskurzusodban aktív mémjeid közé. (E felett lehet olyan aktivitási szint, ahol nyilvánosan el is köteleződsz, ez alatt olyan, hogy látod, de elfelejted.)

Kevés elsődleges aktivált hordozó

Kevesen cserélték le a képüket két nap alatt. Az összehangolt megjelenés meglepetése bizonyosan segíthetett, de nem eleget, talán nem maradt elég idő a céldátum előtt a terjedésre, talán nem is terjedt elég gyorsan önmagában a mém (ki a kedvenc rajzfilmarcod) az ütős médium (a megváltoztatás cselekedete) nélkül. Lehet, hogy ha színrelépés erőteljesebb, akkor a győzteshez csatlakozás mém közelébe keveredhetett volna a rajzfilmarc-mém.

Sok a másodlagosan aktivált hordozó

Emberek beszélnek róla, sporadikusan, de tudnak róla. Másodlagos irodalmat kedden éjjel nem találtam egy cikk kivételével a HWSWt kivéve. Ezt a cikket küldözték sokfele. (megvan: HWSW reklám volt. kockáztattak, bejött.)

Ám mivel nagyon jól látható, tehát fényképeken a legkisebb méretben is felismerhető, hogy változás történt (felbontás, szinek stb mind clue-k, rávezető segédletek), így a passzív hordozók is sokat beszélnek róla, még egy blogbejegyzés is született róla az emergensblogon.

Memetikai eredményhirdetés

Ez a mém kevés aktív hordozót termelt, hamar elért egy küszöbértéket, amit nem tudott meghaladni, nem emergált igazából, nem jelent meg mint tömeges viselkedési forma. Mint mém ez az egyetlen “célja”. (Keltsen nemzetközi terjedési hullámokat 2 millió magyar rajzfilmarca!) Ehelyett legyőzte a Józan Ész nevű mém-környezet. (Mindenki eldöntheti, jó hír-e ez vagy rossz.)

Kulcs erősségek:

A facebookon a chat funkció nemrég változott, erre volt szinte optimalizálva a mém. És minden más funkicóban is egyszerűen sokkal többen látják a (kicsinyített) profilképed mint akár a státuszodat, vagy bármidet a facebookon. Látványos médiumban tömegesebb változás kitűnik a mintázat-érzékeny emberi agynak.

Ki fog-e derülni: mire fel mindez?

Remélem nem. Gyanús, hogy nem lesz izgalmasabb valóság, mint amit a potenciális magyarázatok színes világa.

Memetikai egészség.

Sokak szerint a memetikai egészség közelébe taoista meditációval lehet kerülni (főleg és leginkább), a gondolatok elengedése ennek (egyik főbb) módszere. Ennek a trükkje az, hogy mivel mémjeid nem a tieidek, tehát nem tudod őket elengedni.

Viszont ha nem a tieidek, akkor nincs is közöd hozzájuk. Tehát akkor mehetnek is, el vannak engedve. Igazi gödeli megoldással lehet a nagy lépést megtenni (ld még: bódhiszattvák).

A hétköznapokban amit én szoktam javasolni az odafigyelés a memetikai diétára. Amikor lehet. Most nem lehetett, gondolkodó/odafigyelő emberek most el lettek kapva csúnyán. Megoldás: ha buddha vagy te is, akkor nem vagy a facebookon, ergo nem kapod el a legújabb facebook mémet.

* * *

2010.11.16. Két nap alatt végigfutott egy mém a magyar facebookon (legalábbis az én külföldi barátaim immunisak maradtak) amely a rávette a profilképük megváltoztatására a júzerek egy kisebb részét, nem mernék becslésekbe bocsátkozni a pontos arányról, úgy figyeltem szűk kisebbség. A képeik helyére egy (talán legtöbben ún. kedvenc) rajzfilmfigura képét tették.

Azért gondolom, hogy végigfutott, mert ez alatt a napi használók a többsége gondolom benézett az oldalra és a “nem változtani” opció mellett döntött. Igaz, nem kizárt egy második kitörés sem, esélye szerintem csekély, nem látok újabb erős érvet.

Egy vonatkozó facebook kommentemhez fűzött kommentekre reagálok és felvetek néhány csatlakozó meggondolást. A komment ez volt:

congratulations and a big COMPLIANCE AWARD + handshake to all my friends with cartoon pictures today. new memetic instructions coming soon stay ALERT

Yesterday at 10:54am