memetics + networkology = emergence

Craigslist: lokális memetikai háborúk országszerte

In esetek on 2010/09/30 at 19:47

1995-ös indulása óta eltelt 15 évben a Craigslist szépen lenyúlta az amerikai helyi lapok bevételének közel egyharmadát, ennyi származott ugyanis az előfizetések és a hirdetések mellett az apróhirdetésekből. (Craigslist story röviden pl. itt) El lehet képzelni, mennyire nem kedvelik a Craigslistet Amerikában a nagyvárosok életéről tudósító helyi lapok tulajdonosai (és munkatársai, illetve egyre inkább volt munkatársai, hiszen sorra zárnak be ezek a hosszú történelemmel bíró vállalkozások).

E lokális háborúkban a helyi média fegyvere a memetikai hadviselés. Bármilyen negatív kicsengésű sztorinak bármi köze lehet a Craigslisthez, azonnal megpróbálják összekapcsolni vele a helyi médiában, ezek pedig sokszor emergálnak az országos médiában is. Egy durva példa: legutóbb egy gyilkosságról ami egy Craigslist-es randinak indult az újságok “Craigslist Killer” főcímmel írtak. Miközben egy grammal sem csökkenteném e szörnyű eset jelentőségét, el lehet képzelni, hogy hány randira jut egy erőszakos cselekmény, mennyi köze volt Craig-nek a gyilkossághoz, mennyire nem lenne fontos a háború nélkül a konkrét weboldal vagy éppen chatroom neve, ahol az ismerkedés kezdődött, stb.

Ha a Craigslist nem veszi fel a kesztyűt könnyen átadhatja a helyét egy új versenytársnak amelyik megoldást ígér a negatív esetekkel szemben, függetlenül attól, hogy tud-e igazi megoldást nyújtani. A Craigslistnek meg kell ismernie saját szolgáltatásának memetikai környezetét, meg kell tudni, mi van a fejekben a Craigslistről. E kutatással megalapozott kommunikációban pedig meg kell erősíteni azokat a pozitív mémeket, amelyek ott vannak a fejekben és segítenek majd hogy az ellenséges mémek, mint pl a “Craigslist Killer” ne tudja elfoglalni a fontos pozíciókat a közösség agyában. Sőt, ezen túlmenően, olyan terjedésre képes üzenetet kell megfogalmazni a Craigslistnek, amely tekintettel van a használók hálózatára is és felhasználja a közösségi agyakat önmaga terjesztésre.